Om känslor, destruktiva tankar och att inte må bra

Att må dåligt

Det är inte ovanligt att må dåligt emellanåt och då behöva söka stöd i sin omgivning. Att erkänna för sig själv att man mår dåligt är ofta ett första steg till att må bättre. Det finns alltid hjälp att få oavsett vilka problem du har och oavsett i vilken utsträckning du mår dåligt. Det behöver inte handla om stora problem för att du ska behöva stöd och hjälp.

Det är också viktigt att komma ihåg att inget problem eller känsla är för stor eller för liten. Att må dåligt emellanåt är en del av livet och går att hantera på olika sätt. En del söker hjälp hos en kurator, psykolog, ungdomsmottagning medan andra pratar med familjen, kompisar eller olika chatt- och telefonstöd. Med volontärerna på Killfrågor.se kan du prata om allt.

Ofta kan det räcka med att bara berätta för någon hur du mår för att det ska kännas bättre. Det som är bra med att prata med andra om sina problem är att man inser att man inte är ensam, det finns ofta många människor som är i en liknande situation eller mår som en själv.

Om någon annan mår dåligt

Om du har en kompis eller bekant i din omgivning som du vet eller tror mår dåligt så finns det mycket du kan göra. I många fall kan det räcka med att visa att du finns där, lyssna aktivt och våga fråga vännen om hur den mår. Genom att lyssna aktivt visar du kompisen att du är engagerad, att du bryr dig och är beredd att lyssna. Då kan kompisen känna att hen kan uttrycka sig i lugn och ro och kanske vågar prata med dig om allt. Du skulle kunna föreslå för din kompis att ni läser texter om att må dåligt på olika sidor och sen prata om det tillsammans.

Du kan alltid berätta om och hänvisa till Killfrågor och andra stödchattar om du inte själv vet hur du ska föra samtalet vidare. Det är viktigt att ha med sig att risken för självmord inte ökar i och med att man pratar om det och vågar fråga om det. Tvärtom så kan risken för att en person tar sitt liv minska genom att man vågar fråga eller får kompisen att berätta om sina eventuella tankar om självmord. Oavsett om det är en kompis eller en vuxen som har dessa tankar så är det viktigt att inte bevara detta inom sig. En sådan sak

Självmordstankar

Ibland kan man må så dåligt att man inte ser någon annan utväg än att ta sitt liv. En del har kanske haft den tanken någon gång under sitt liv, men det är ändå få som trots allt begår självmord. Även om det inte är många som tar sitt liv så är det ändå för många, speciellt då det faktiskt är möjligt att ändra sitt beslut och att hitta anledningar till att välja och vilja att fortsätta leva. I nästan alla fall finns det något att göra år situationen och de känslor som gör att man funderar på att ta sitt liv. Om du vill veta mer just nu eller om du vill prata med någon när Killfrågors chatt är stängd kan du kontakta någon av dessa: ● Ring 112 om det är akut och du behöver hjälp just nu ● Organisationen Mind arbetar med frågor som t ex självmord och de har en chatt och en telefon-jour som har öppet dygnet runt för den som har självmordstankar

Om nån annan mår dåligt

Om du har en kompis eller bekant i din omgivning som du vet eller tror mår dåligt så finns det mycket du kan göra. I många fall kan det räcka med att visa att du finns där, lyssna aktivt och våga fråga vännen om hur den mår. Genom att lyssna aktivt visar du kompisen att du är engagerad, att du bryr dig och är beredd att lyssna. Då kan kompisen känna att hen kan uttrycka sig i lugn och ro och kanske vågar prata med dig om allt. Du skulle kunna föreslå för din kompis att ni läser texter om att må dåligt på olika sidor och sen prata om det tillsammans.

Du kan alltid berätta om och hänvisa till Killfrågor och andra stödchattar om du inte själv vet hur du ska föra samtalet vidare. Det är viktigt att ha med sig att risken för självmord inte ökar i och med att man pratar om det och vågar fråga om det. Tvärtom så kan risken för att en person tar sitt liv minska genom att man vågar fråga eller får kompisen att berätta om sina eventuella tankar om självmord. Oavsett om det är en kompis eller en vuxen som har dessa tankar så är det viktigt att inte bevara detta inom sig. En sådan sak är alltid de vuxnas ansvar och att berätta för en vuxen att en kompis t ex tänker på eller pratar om självmord är inte att svika kompisen, utan hjälpa.

Om du misstänker att en kompis eller nära bekant har destruktiva tankar om att skada sig själv eller andra är du varmt välkommen att chatta med oss på Killfrågor om det.

Tips som kan få en att må bättre

Det finns en hel del saker som du kan göra själv för att må bättre och för att delvis förebygga jobbiga känslor, depression m.m. En viktig grundregel är att ha bra rutiner för mat, sömn och motion. Genom att se till att kroppen får regelbunden energi, vila och aktivitet kan du minska risken för eller mildra omständigheterna vid exempelvis depression. Det är viktigt att komma ihåg att detta inte är någon garanti för att inte drabbas, men du kommer känna dig mer stabil hursomhelst.

Kom ihåg att:

● Sova på natten och vara vaken dagtid

● Röra på dig

● Äta regelbundet

● Prata med någon

● Släpp ut dina känslor

● Gör roliga saker och sånt som du mår bra av

● Umgås med de som får dig att må bra

● Sök stöd om det blir för jobbigt

● Sänk kraven

● Undvik alkohol och andra beroendeframkallande preparat

Olika slags känslor

Det finns många olika känslor man kan känna och det är inte alltid lätt att veta exakt vad man känner i kroppen hela tiden. Du kan vara glad, arg, känna sorg eller avsky. Du kan också känna skam eller rädsla inför vissa personer och/eller situationer. När det gäller känslor finns inget rätt eller fel. Det är heller inget farligt med känslor. Det är nog vanligt att tro att känslor blir värre och större ju mer man pratar om de. Ofta är det tvärtom, att ju mer man pratar och berättar om hur det känns desto snabbare försvinner den jobbiga känslan, som t ex oro och ångest. Sorg Att vara ledsen och känna sorg kan man göra för olika saker i livet.

 

Stora och små känslor

Det som känns stort för dig kan kännas mindre för någon annan, det är beroende av vem man är och vad man har hunnit uppleva i sitt liv. Det kan handla om att förlora en vän eller familjemedlem, det kan handla om att ens kärlek inte är besvarad eller att man inte trivs i skolan. Ångest och oro Ibland kan man må dåligt och känna oro och ångest. Det kan vara en känsla som sitter i magen och som gör att man har svårt att koncentrera sig på saker, t ex skolan, familj o kompisar. Känslan kan även sätta sig över bröstet och då kan det kännas som om man inte får tillräckligt med luft. Man kan må illa, få hjärtklappning och/eller yrsel. Det kan även kännas på andra ställen i kroppen. Om du har ångest är det bra att prata med någon om det eftersom den jobbiga känslan ofta förvinner snabbare då. Samtidigt kan de som lyssnar lättare hjälpa dig om dom vet hur du mår.

Depression

Ibland kan känslor, som exempelvis sorg, sätta djupa spår. Om man inte tar itu med dessa så kan man hamna i ett tillstånd där allt i livet känns meningslöst, det kallas för depression. Depression ska inte förväxlas med att ha långtråkigt eller känna sig uttråkad utan är ett tillstånd som varar under en längre tid. Vid depression kan det kännas omöjligt att äta, sova eller ta sig an vardagliga sysslor som aldrig tidigare har varit ett problem. Depression kan göra att du känner dig tom inombords och inte finner glädje i de saker som du gjorde tidigare. Samma sak gäller personer. Att umgås med familjen, kompisar kanske inte gör dig lika glad som innan. Det finns olika anledningar till depression. En del människor har lättare för att bli deprimerade än andra. Det kan bero på kroppsliga skillnader (substanser i hjärnan), vem man är som person, vad man har varit med om i livet och ibland en blandning av flera orsaker. Ibland går en depression över att sig självt, men ibland kan man behöva lite hjälp för att ta sig ur den. Hjälp kan handla om samtalsterapi, enskilt eller i grupp, medicinering, att få hjälp med att förändra sina vanor m.m.